Sivut

sunnuntai 20. marraskuuta 2011

Nouto edistyy

Aikaisemmin kirjoittelin noudon edistymisestä. Tänään menimme taas eteenpäin isoin harppauksin. Aluksi otin pitämistä ja kun se sujui kivasti, niin kokeilin ottaa askeleen taaksepäin. Muutoman palkkaamattoman tiputuksen jälkeen kapula pysyikin suussa ja saatoin siirtyä koirasta melko kauas. Olen ihan innoissani, koska tämä on ollut meille hankala liike ja nyt se on vihdoin alkanut onnistua. Olen käyttänyt noudon opetuksessa naksua ja se osoittautuikin melko vaikeaksi. Naksauksen on tultava niin oikeaan aikaan, jottei vahingossa vahvista irtipäästöä. Nyt olen onnistunut asiassa ja ajoitukseni naksuttelijana on parantunut huomattavasti. 

Seuraavaksi askeleeksi tässä kapulan pitämisessä olen ajatellut koiran ympärillä liikkumista, kun se pitää kapulaa. Tämän jälkeen alan totuttaa Ronttia siihen, että voin silitellä sitä ja kapula pysyy suussa. Silittelyn sujuessa hyvin alan koskemaan kapulaan ja koiran pitäisi pitää ote, vaikka kosken ja myöhemmin myös heiluttelen kapulaa. Lopuksi opetan irtipäästön. Samat jutut sitten siirretään sivulla istumiseen ja sen jälkeen olisikin aika koota liikkeen osaset yhteen. Luulen, että tuo kapulaan koskeminen tuottaa minulle taas päänvaivaa, mutta haluan otteesta varman, koska saatan joskus vahingossa hipaista kapulaa ja se ei saa toimia merkkinä irtipäästölle. No hiljaa hyvä tulee. :)

Ei kommentteja: